Szubjektív: a számológépek és én

<< tartalomjegyzék

Vannak emlékeim egy általános iskola első osztályában kapott egyszerű számológépről, melyet egy pásztói papírboltban vásárolt nekem édesanyám, s ami tán egy Casio vagy Sharp típus lehetett, de az is elképzelhető, hogy egy "noname" darab volt. Inkább már csak világos színére és a gombjai érintésére emlékszem valamennyire.

A számológépek iránti komolyabb érdeklődésem valójában akkor kezdődött, amikor gimnazista koromban megkaptam az első tudományos zsebszámológépem, egy Sharp EL-531LH típusú kalkulátort. Kétsoros kijelzővel rendelkezett, ami akkoriban újdonságnak számított, és engem is lenyűgözött, ahogy nem csupán az éppen beírt értéket és a végeredményt jelenítette meg, hanem a teljes számítást. Boldogságom és elégedettségem azonban nem tartott sokáig, mert szinte rögtön elkezdtem vágyakozni a még komolyabb, grafikus számológépek iránt, melyeket programozni is lehet, és lerajzolják a függvényeket. Szóval úgy jártam, mint Örkény István A fogyasztói társadalom lélektani anatómiája c. egypercesében a Hewlett-Packard kalkulátorokkal.

Pár évvel később aztán megkaptam az első grafikus számológépem, egy Casio fx-7400G-t. Kölcsönös szerelem volt első látásra. Ő tapasztalt kurtiz... akarom mondani kalkulátorként beavatott a programozás bizsergető világába, én meg cserébe minden nap órákig nyomkodtam, simogattam, és szemeztem tintakék kijelzőjével (mellyel már azon a tavaszi napon elbűvölt, amikor megláttam egy irodatechnikai boltban). Akkoriban még álomba is úgy szenderedtem, hogy új programok, algoritmusok körül jártak a gondolataim.

Az fx-7400G-vel évekig egymás hűséges szeretői voltunk, legalább olyan biztos pont volt ez életemben, mint gyermekkoromban a szürke plüssmackóm. Minden algoritmusomat megosztottam vele, ő pedig büszkén mutatta azok eredményét tintakék pixeleivel. Mígnem aztán meg nem ismerkedtem a CFX-9850GB Plus-szal, ami okosabb és színesebb is volt. És még a memóriából is többet adott neki a természet, illetve a gyártósor. Igaz, az egyik gombja néha beragadt, de erre szerethető hibaként tekintettem.